Podľa ústredného riaditeľa Kancelárie ZMOS Michala Kaliňáka sú ceny v
eurofondových projektoch, schválených pred dva a pol rokom, výrazne
rozdielne v porovnaní so súčasnými. "Teraz potrebujeme pomoc na
dofinancovanie nárastu cien konkrétnych stavebných materiálov. V opačnom
prípade sa nezrealizujú projekty, ktoré už dávno mali byť realizované.
Samosprávy prídu o investície, stavebný priemysel o zákazky, zamestnanci
v stavebnom priemysle o prácu a štát o 20 % na DPH vďaka nerealizovaniu
projektov. A Bruselu vrátime ďalšie milióny eur za to, že sme projekty
nezrealizovali," zdôraznil Kaliňák.
Primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda uviedol, že mesto získalo
v roku 2019 nenávratný finančný príspevok 800.000 eur na stavbu centra
sociálnych služieb. "Celkovo mala stavba stáť 960.000 eur so
spolufinancovaním mesta. V roku 2019 sme vysúťažili firmu a poslali sme
na kontrolu verejného obstarávania všetky podklady. V roku 2021 nám
prišlo, že môžeme podpísať zmluvu. Bohužiaľ, keď sme oslovili
zhotoviteľa, už zmluvu odmietol podpísať. A dnes sa celková suma
navýšila na 1,6 milióna eur. Momentálne sme pred tým, že odmietneme
príspevok a aj stavbu," priblížil Mihalda.
V Brezne sú podľa primátora Tomáša Abela ohrozené takmer všetky rozpracované projekty vo výške zhruba 20 miliónov eur. "Počas
krátkeho obdobia sa ceny projektov navýšili o 10 až 30 %. Mali by sme
ich dofinancovať z vlastných zdrojov, ktoré nemáme. Na druhej strane nám
súčasná legislatíva neumožňuje v projektoch pokračovať. Preto apelujeme
na to, aby sme urýchlene mali stanovené jasné podmienky a aby bola
stanovená cenová mapa. Tu prízvukujeme, aby cenová mapa bola aktuálna.
Samozrejme je potrebné sa zaoberať aj indexom cien, aby sme mohli ďalej
pokračovať v rozpracovaných projektoch. Ale bez aktívneho prístupu štátu
k tejto problematike to nebude možné," skonštatoval Abel.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) na sociálnej sieti
uviedol, že zdražovanie stavebných materiálov a jeho vplyv na
existujúce zmluvy by sa mal vyriešiť v najbližších týždňoch.
Obstarávateľ by mohol uzatvoriť so zhotoviteľom dodatok z titulu
nepredvídateľných okolností až do výšky 50 % zmluvnej ceny. Aktuálna
situácia je podľa neho bezprecedentná, týka sa kombinácie vplyvu
ochorenia COVID-19 a vojny na Ukrajine.
Výsledok diskusie aj s Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) o tomto
probléme v prípade už existujúcich zmlúv zahŕňa riešenie v podobe
možnosti uzatvoriť so zhotoviteľom dodatok z titulu nepredvídateľných
okolností až do výšky 50 % zmluvnej ceny. "To ale neznamená, že s každým
jedným zhotoviteľom budeme teraz uzatvárať dodatok na 50 %," upozornil
minister s tým, že bude právny titul na uzatvorenie dodatku.
Rezort dopravy bude spolu s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) medzitým
robiť jasnú metodiku posudzovania jednotlivých nárokov. Zmluvní partneri
budú musieť ukázať, za čo nakupovali. "Máme aj referenciu,
referenciou budú štatistické dáta nášho štatistického úradu,
pravdepodobne ho ale obohatíme aj o dáta z okolitých krajín, keďže náš
trh je relatívne malý a mohli by byť na ňom aj anomálie," priblížil Doležal. Do referencie budú pravdepodobne zahŕňať aj vývoj cien napríklad v rámci V4 a Rakúska.
V prípade budúcich obstarávaní je už podľa neho hotový valorizačný
vzorec, ktorý odkonzultovali aj so Zväzom stavebných podnikateľov
Slovenska. "Ten valorizačný vzorec je nový a presne bude zohľadňovať rast cien špecifických stavebných materiálov," ozrejmil Doležal.